Thursday, January 10, 2013

FAKTA MENARIK: Pesawat Terlaju Dunia - Concorde

Tahukah anda pesawat yang berjaya mengelilingi BUMI dari timur ke barat dalam masa 32 Jam 49 Minit & 3 Saat pada tahun 1992? Jawapannya ialah pesawat terlaju di dunia iaitu Concorde.



Dan pada tahun 1995, pesawat ini mencatat rekod dunia baru dengan hanya mengambil masa selama 31 Jam 27 Minit & 49 Saat untul melakukan kelilingan bumi yang sama. Wow 1 hari lebih je!

5 comments:

shahfir said...

ini mesti pesawat yang selalu digunaan mengintip negara orang lain

Derok said...

giler ahh..tapi pesawat ni dah xde kan..?banyak negara yang haramkan pesawat ni lalu kat ruang angkasa mereka sebab bunyi terlalu bising..ke ada lagi? huhu

::aMaD:: said...

shahfir: tak pasti.mungkin.hahaha

derok: betul la tu. skg memang dah xde dah. di haramkan sebab bising sgt.yelah almost 5 mach kot.laju gila

Rabia Sensei said...

Wahhh!

Fauzan Halim said...

32 Jam 49 Minit & 3 Saat

31 Jam 27 Minit & 49 Saat

beza 1jam or 1hari?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...