Tuesday, March 5, 2013

KERJA KOSONG: Engineer, Gaji RM5000, Pengalaman 2 Tahun

Seperti tajuk, mahukan anda bergaji RM5000 sebulan? Faedah2 lain ditawarkan ialah  pembiayaan pinjaman perumahan sebanyak 50%, bonus tahunan paling kurang 2.5 bulan gaji, cuti bergaji 14 hari 1 tahun, cuti kahwin 1 minggu?? Tempat kerjanya di Shah Alam dan jawatan ditawarkan ialah Engineer. Pengalaman diperlukan 2 tahun je, dan ada Degree cukup. SIAPA TAK NAK KAN!!

Adakah kerja sebagai F1 Engineer yang dimaksudkan?

Di kala orang tengah sibuk dengan isu di Semporna yakni aku pun sibuk juga sebenarnya, tetapi ada sesuatu yang aku perlu selesaikan seberapa pantas yang boleh iaitu mengenai tawaran kerja di ataslah. Dan percaya atau tak, walau ganjaran kerja itu teramat lumayan, tetapi setelah fikir dalam2, aku MENOLAKNYA sebulatnya yang lagi bulat dari bulat!!

Oh yeah. Completely abandon!

Sebenarnya skop kerja yang ditawarkan itu ialah dalam bidang production (pengeluaran), kira macam production engineer lah. Tapi yang di produkkan itu ialah ROKOK! Orang Shah Alam mesti tahu pasal company ini. Kilang ini merupakan kilang pengeluar rokok ke-4 terbesar di dunia! Dan seperti yang anda dapat rasakan, kat pelusuk dunia ini penuh dengan perokok dan mungkin anda juga PEROKOK bukan? Ok kalau bukan mungkin kawan anda. Kalau bukan lagi kawan kpd kawan anda.
 .
Ladang tobacco yang sangat cantik?? Erksss..

Jadi pokok pangkalnya, salah ke kerja di kilang rokok? Jujur aku cakap, aku sangat bersyukur Allah s.w.t. yang maha pemurah lagi maha mendengar mengurniakan aku petunjuk. Yang aku fikirkan:
  1. Sebagai seorang manusia biasa, kalau kita tidak pernah kenali rokok, ada tak kemungkinan kita merokok? Jawapannya sama sekali tidakkan?
  2. Tetapi masalahnya kita kenal rokok sejak kecil lagi. Ayah atau pakcik atau sedara mara ada merokok, jadi mungkinkah kita akan turut serta? Jawapannya ya.
  3. Jadi merokoklah kita. Tanpa disedari kita kehilangan 2 perkara yakni duit untuk membeli rokok yang saban hari makin mahal dan juga kesihatan yang dulunya sempurna.
  4. Akhirnya apa terjadi kepada kita? Nauzubillah. Hanya tuhan yang tahu. Jadi siapa salah disini?? Mungkin kita yang salah sebab boleh memilih untuk tidak merokok.
  5. Tetapi andai kata kita tidak mengenali rokok pada mulanya. Andai rokok tidak wujud. Mana mungkin sama sekali kita akan merokok!
  6. Jadi punca kepada semua ini? Ialah orang yang bertanggungjawab mencipta dan menghasilkan "dadah" yang sangat "menenangkan" ini - kilang rokok.
  7. Dah la merosakkan kesihatan orang, "kebas" duit orang pula tu. Memang untung sakan lah kilang rokok. Tak heran la sesiapa kerja kat situ gaji semua besar2.
Setelah membaca semua ini dapatkah anda memahami apa yang aku rasakan? Dan kenapa aku menolak tawaran kerja disitu? Perlu ditegaskan disini bahawa bukan niat aku untuk menjatuhkan maruah kilang rokok atau mengajak anda semua jangan bekerja disitu. Itu pilihan dan rezeki masing2. Anda menentukannya.

Daun tembakau yang dah kering siap untuk diproses. Ketum ke ni? Gambir?

Bercakap mengenai rezeki, sesungguhnya rezeki itu ada di mana2. Tak semestinya melepaskan peluang ini aku tak akan dapat gaji besar yang lain. Aku percaya pada Allah dan berpegang teguh kepada ajarannya yang suatu hari nanti akan ada rezeki milik aku seperti mana yang telah ditentukanNYA. Cuma masalahnya sekarang aku kena berusaha je. Inya-Allah.
 .
Don't let the invaders came!! Attack formation!

1 comment:

seribupilihan said...

terharu baca..syukur anda menolak benda yg boleh merosakkan diri anda..tahniah anda berjaya melawan nafsu..klu tak mesti anda terima tawaran tu..tak pe iman yg teguh sentiasa menjadi pendinding kpd diri..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...