Thursday, April 11, 2013

TERGEMPAR: Cukai Kereta Bakal Dikurangkan 100%?

Ya ini memang satu perkara yang benar. Menurut manifesto Parti Keadilan Rakyat (PKR), jika mereka menerajui Malaysia, mereka akan kurangkan cukai kenderaan bermula dengan 20% pada tahun pertama dan seterusnya selama 5 tahun. Genaplah 100% nanti. Baguskah perkara ini? Perkara baik yang mungkin timbul daripada perlaksanaan ini ialah:
  1. Lebih ramai rakyat Malaysia mampu membeli kereta-kereta mahal dan berjenama.
  2. Lebih ramai rakyat Malaysia mampu MEMILIKI kereta biarpun sekarang bergaji sederhana.
  3. Bisnes syarikat pengeluaran kereta akan naik mendadak kerana permintaan bertambah.
  4. Negara Malaysia bakal menjadi tumpuan untuk pelabur membuka bisnes kereta.
  5. Lepas ini anda yang sedang baca ini pergi Giant naik BMW dah.
Hey I got a car BaBe! \(>.<)/

Tapi tidak fikirkah kita pasal keburukan daripada janji PKR ini? Antara masalah yang mungkin timbul ialah:
  1. Jalan raya yang sekarang dah sesak akan BERTAMBAH sesak. Kalau bekerja kat KL tu agaknya pukul 6 dah kena bertolak dari Subang untuk sampai sebelum pukul 8.
  2. Ada kemungkinan nahas di jalan raya bertambah?
  3. Perebutan yang terlalu "Hangat" di pasaraya. Kalau nak pergi ke Midvalley itu silalah datang sebelum pukul 11 ya. Sebab lepas tu susah la anda mahu cari parking.
  4. Orang yang bekerja membawa bas, teksi dan syarikat pengangkutan tren, monorail bakal menyaksikan sumber pendapatan mereka berkurangan.
  5. Belum lagi menyentuh isu pencemaran alam sekitar? Apabila Karbon Monoksida di lepaskan ke atmosphera, lapisan Ozon menipis maka lepas ini jangan complain lah kalau bumi makin panas.
Err.. I mean a REAL traffic jam

Bukannya aku contra-PKR. Tetapi perlaksanaan yang "keterlaluan" ini harus difikirkan. Jika pengurangan sebanyak 10-20% sahaja dan tidak akan turun lagi agak munasabah. Bukan untuk menafikan peluang orang yang tidak kemampuan memiliki kereta idaman, tetapi harus diingat juga salah satu "sumber" kewangan negara adalah melalui cukai. Jika tiada pendapatan maka bukankah Malaysia akan menjadi miskin nanti?

Dan SATU lagi, anda perlu tahu bahawa manifesto yang dijanjikan tak semestinya 100% dilaksanankan. Dalam politik ini memang perkara biasa. Biarpun parti apa, semua macam ini. Mesti ada punya kes2 wakil rakyat tak fikir nasib penduduklah, sampai bekalan air bersih tak ada, dan macam-macam lagi. Tak mustahil tiba2 kata nak turun 100%, tetapi akhir2 paling kurang pun 40% sahaja. Sebabnya "mana nak dapat duit"?

Look what happened in INDIA (click to enlarge)

Kerajaan Barisan Nasional (BN) pula mengistiharkan penurunan 20% - 30% cukai kereta tetapi tidak akan turun sampai 100%. Anda fikirlah kembali kebaikan dan keburukan seperti yang dinyatakan diatas. Anda rasa PKR atau BN yang bagus? For the record, BN dah memerintah Malaysia sejak kemerdekaan jadi mereka ada pengalaman untuk memerintah. PKR pula ada juga pengalaman, tetapi pengalaman "haluan kiri" untuk membentuk kerajaan sendiri. Tidaklah salah memberi peluang kepada PKR. Mahu juga aku merasa di bawah kekuasaan mereka. Nak tengok semaju mana Malaysia nanti.

Apa2 pun para pembaca pasti ada parti yang disokong sendiri. PKR bagus. BN juga bagus. Tapi yang terbersih? Sesungguhnya aku tidak memihak mana-mana parti. Manifesto semuanya mainan politik. Parti mana2 pun. Jangan dipercayai semuanya. Tengoklah rekod dahulu sebelum mengundi. Pilih lah yang BERSIH. Semoga Malaysia maju rakyat selamat. Alhamdulillah.
.
Mari kita undi parti paling BERSIH

Credit: Berita Semasa

1 comment:

jaguh88 said...

negara maju kereta murah ta der masalah pun.....

tak der kereta pun jln jem jugak... byk kereta pun lebih selesa p kerja naik trem (lrt)...

http://panjisemarang.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...