Thursday, August 7, 2014

DASYAT: Cara Cina Memberi Makan Kepada Hantu!

Berapa ramaikah diantara kita sekarang sedang bekerja dengan syarikat Cina? Saya rasa mesti ramai (termasuk saya sendiri). Tujuan saya menaip kali ini bukanlah untuk mendorong racists, tetapi untuk menceritakan pengalaman saya bekerja dengan syarikat bangsa KEDUA terbesar di Malaysia ini.
 

RITUAL KEAGAMAN
 
Semalam baru sahaja mereka (orang Cina di syarikat saya) bersembahyang untuk memberi makan kepada HANTU. Adakah anda tidak berasa pelik dan menakutkan? Ya, diulangi, “memberi makan kepada HANTU”. Masalahnya bolehkah kita melihat makhluk ghaib ini? Apa lagi memberi makan??? Suka pula HANTU tu makan buah-buahankan. Apa, mereka ingat HANTU tu vegetarian kah? Memang sangat menyesatkan. Tetapi apabila saya bertanya kepada kawan Cina saya itu, dia percayakan perkara itu! Lepas itu saya menyoal lagi, kenapa buah itu tak habis dan tak ada kesan gigitan??
 
Sebenarnya tokong kecil memang dibina didalam bangunan syarikat tempat saya bekerja ini. Memang orang Muslim semua diberikan tempat sembahyang, tetapi anda rasa macam mana jika ada DUA tempat sembahyang yang berlainan agama di dalam satu tempat bederkatan? Bagi Muslim, takut tak berkat je sebab hari-hari lalu depan berhala mereka (lalu tertengok rupa patung itu) untuk naik tangga ke office. Itu tak termasuk lagi bau ASAP lidi yang mereka bakar untuk sembahyang. SESAK nafas dibuatnya! Selain itu, masih ada banyak lagilah masalah “Cina” lain yang boleh mengganggu sensitivity orang Muslim.
 
Sebenarnya Ritual Keagamaan ini disambut seluruh dunia oleh orang Cina

PENDEDAHAN KULIT
 
Antara yang paling “terkemuka” ialah pendedahan “kulit” oleh perempuan Cina. Mungkin budaya mereka tidak menghalang berpakaian KETAT, JARANG dan SINGKAT, tetapi sekurang-kurangnyakan bagus jika mereka menghormati orang Muslim di sekeliling mereka (terutama di pejabat)? Saya sebagai lelaki mengaku bukan nak tengok tapi dah Cina duduk sebelah meja sahaja. Skirt singkat sampai separuh peha. Baju pula tak ada lengan. Banyaknya DOSA aku Ya Allah. Tidak bolehkah Admin Department meletakkan syarat berpakaian yang SOPAN sedikit?
 
Kan manis dan sopan kalau berpakaian macam ini!
 
MASALAH BIROKRASI
 
Dah pun pemilik syarikat orang Cina, mestilah Management Level majoritinya orang Cina. Orang Melayu / Muslim kebanyakkannya menjadi kuli. Semata-mata untuk dapatkan status BUMIPUTERA daripada Petronas, sebab itulah ramai orang Melayu di ambil bekerja disini. Padahal semuanya orang bawahan. CEO pula merasakan dirinya terlalu bagus hingga suka mengarah orang bawahan tanpa memikirkan kebajikan mereka. Terpaksalah "kuli" ini balik lambat walaupun OT tak dibayar!

Saya bukan orang melayu, cina, india atau mana-mana, tapi saya orang Malaysia!

KESIMPULANNYA
 
Memang kita perlu mengakui bangsa Cina juga telah memajukan ekonomi Malaysia dan sebab itu kita tidak boleh bersifat rasis. Kita hidup sebumbung dan sebab itu juga kita kena BERSATU hati. Dalam konteks bekerja di syarikat orang Cina, jika kita tak tahan, senang cerita carilah tempat kerja lain bukan? Namun, sebab itu jugalah yang tetap TERBAIK ialah, marilah kita sama-sama sebagai Muslim, membuka perniagaan sendiri. Nanti barulah tidak berharap sangat kepada Cina. Barulah tak ada isu pasal bihun orang cina lah, khinzir dalam makananlah dan macam-macam. Ayuh bangkit!

3 comments:

Anonymous said...

Pengalaman sebegini sebenarnya dah menjadi kebiasaan...sy pun dah pernah mengalaminya..

Ikut pengalaman sy, kalau nak keluar daripada situasi nie..perlu ada simpanan, kurangkan tanggungjawab (hutang)..lepas tue bergerak jer cari "sebab" (kerja lain) ..jgn takut org muda lagi..tak kahwin...tak perlu ada kerisauan..

punca2 kita kurang semangat sbb takder cabaran dalam hidup...

selalu ingatkan dalam diri waktu bangun dari tidur setiap pagi,
"Aku datang dengan tak bawa apa2 dalam dunia ini..dan akan pulang (mati) nanti pun tak bawa apa2 pun...semua org pun macam tue, bergelar atau tidak..sama sahaja akan pulang dengan tangan kosong"...

jadi tak perlu risau...cari jer kerja lain..hidup kat atas dunia nie sekejap jer...tak perlu takut...keluar..dan berhadapan dgn dunia....

Maestro Amad said...

@ Anonymous:

Terima kasih..awk memang berfikiran positif..dan menyebabkn sy terfikir..betul jugak..kena cari kerja lain..walau apa2 pun thanks again, u are really low profile & helping..

Anonymous said...

cina banyak melakukan pencemaran asap dalam ritual sembahyang mereka. baik sembahyang hantu atau kepada nenek moyang mereka. pernah tengok ke colok sebesar pemeluk manusia dewasa dicacak ditepi jalan dibakar secara perlahan? siksanya hidup berjiran dengan cina apabila tiba keadaan ini.

2. mungkin ada yang akan kata aku over, tapi realitinya silakan duduk dalam taman perumahan yang seimbang banyak dengan cina, tak perlu lebih. ini kerana pembakaran yang dilakukan oleh seisi keluarga bagi seunit rumah cina boleh menyebabkan rumah engkau yang ditutup rapat pintu dan tingkap dipenuhi bau asap. pemandangan dan kualiti udara di luar adalah lebih teruk berbanding dengan jerebu akibat pembakaran terbuka yang dilakukan oleh syarikat, kumpulan, individu bertani di indonesia. bezanya tempohnya agak pendek. dalam 30 minit diluar ke 1 atau 2 jam bagi didalalm rumah.

3. untuk menyokong pernyataan aku ini, ramai jiran2x melayu yang akan hidupkan enjin dan keluar dari rumah ke bandar setiap kali tiba situasi ini, paling teruk semasa tiap kali sambutan perayaan tahun baru cina. andaikata ada individu yang menghidapi masalah pernafasan yang teruk, aku andaikan dia akan mati kalau duduk dalam rumah.

4. aku bukannya apa. aku ada 1/8 darah cina dalam tubuh aku. fikirlah apa sahaja mengenai niat aku bangkitkan isu ini. aku tetap bersyukur dengan darah aku. kalau azan dikatakan pencemaran bunyi di pulau pinang, ibadah korban dikatakan kejam dilakukan di tempat terbuka, aku nak tanya kenapa hampir tiada orang melayu atau non melayu islam yang bangkitkan isu ini? aku penat cari kat web kalau ada laporan polis yang dibuat, aduan awam yang diselenggara oleh agensi2x ngo, hampir tiada yang bangkitkan isu ini. kenapa? yang ada headline jerebu di china.

5. aku risau, pencemaran kecil2xan yang dilakukan oleh unit2x keluarga cina ini sekiranya dilepas pandang, bukan 'ter-lepas', diulang dilepas pandang hanya kerana nak jaga harmoni mereka, akan mengakibatkan masalah kepada bayi, anak2x kecil, individu bermasalah kesihatan, orang2x tua yang semakin lemah daya tahan, duduk dibawah keadaaan ini kerana terpaksa akan menjadikan mereka generasi yang bermasalah kesihatan dan berumur semakin pendek.

6.tegur benda yang benar, dengan hormat sesuai dengan anjuran agama islam yang tidak membenarkan kita mengkritik agama lain secara sembarangan. jangan sampai udara segar dijual dalam botol di malaysia akibat kelalaian kita, seperti yang terjadi di china. udara dijadikan transaksi perniagaan. tanya diri sendiri, nak ke kita beli udara segar?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...